
Czy wizualizacja myślenia zwiększa kreatywność? Zdecydowanie tak. W zasadzie pierwotnym przeznaczeniem Visual Thinking było zobrazowanie problemu, jego otoczenia i pojawiających się rozwiązań, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie kreatywności. Aby zrozumieć siłę płynącą z tej metody musisz poznać jej konstrukcję.
Każde narzędzie składa się z mniejszych części. Tak jest i w tym wypadku. Kluczową kwestią jest to, że myślenie wizualne składa się z trzech elementów: Widzenie, Wyobrażanie i Rysowanie – które wzajemnie się wzmacniają.
Czyli można śmiało powiedzieć, że rysowanie ułatwia nam rozumienie. Możesz zatem śmiało wdrożyć elementy Visual Thinking do prezentacji swoich rozwiązań, koncepcyjnych dyskusji z zespołem, a także na etapie wyjaśniania skomplikowanych procesów.
Stosowanie visual thinking jest wyjątkowo proste i skuteczne, ale tylko pod jednym warunkiem. Nie, nie to nie jest to o czym myślisz. Tu nie chodzi o bycie Grzegorzem Rosińkim, czy innym Sawką.
Ja nie potrafię rysować
tak mówi większość, jak tylko usłyszy o Visual Thinking. Takim podejściem stawiasz przed sobą wyimaginowaną barierę. Tych rysunków nikt nie ocenia w kategoriach estetycznych, czy jakościowych. Udowodnię Ci, że potrafisz rysować, bo każdy potrafi. No może nie tak jak wspomniany wcześniej Rosiński, któremu zawdzięczam umiejętność abstrahowania, wcielania się w inne role i chęć zrozumienia pobudek postaci, ale na poziomie w zupełności wystarczającym, aby czuć się pewnie w tej metodzie.
Zróbmy zatem ultra szybki test. Potrzebujesz kartkę i czegoś do pisania. Teraz narysuj kółko i na jego górnej krawędzi, kilka pionowych kresek. Następnie umieść w kole dwie równoległe kropki, powyżej jego połowy, a pod nimi narysuj spłaszczoną literę U. BRAWO! Tak powstał charakterystyczny wizerunek Twojej pierwszej persony. Możesz mu nadać imię Janusz. Aby stworzyć Grażynę, wystarczy zamienić kreski pionowe na opadające w dół. Widzisz jakie to proste? Coś co ma nam pomagać w przekazie, z natury rzeczy nie może być trudne w użyciu i absorbujące.
Jeśli nie przejmować się estetyką, to czym?
Internet zalany jest rozbudowanymi diagramami z wystudiowanymi ikonami, udającymi tylko rysowane na prędze i od niechcenia. Dokładnie takimi jak na zdjęciu ilustrującymi ten post. Jest to zaprzeczenie istoty myślenia obrazowego, którego zadaniem jest uwolnienie myśli i budowanie skojarzeń werbalno-wizualnych. To właśnie dzięki nim dyskusja staje się bardziej zrozumiała dla uczestników a nasi słuchacze z łatwością podążają za naszą wizją, skupiając uwagę na istocie problemu lub rozwiązania. O czym zatem należy pamiętać, aby nasz przekaz był jasny i czytelny dla wszystkich? – o powtarzalności. To w zasadzie jedyna trudność, jaką musisz wypracować. Powtarzalność jest bowiem kluczem w komunikacji wizualnej. Im bardziej Janusz, w kolejnych powtórzeniach, będzie przypominał swój pierwowzór, tym łatwiej będzie identyfikowany przez odbiorców. Jeśli przedstawisz Janusza na wstępie, to efekt będzie jeszcze lepszy. Przykładowo opracowując aplikację dla fanów futbolu, scharakteryzuj go trafnie w kilku zdaniach.
Janusz jest grubawym, łysiejącym facetem po pięćdziesiątce. Posiada średnie wykształcenie i uwielbia piłkę nożną. Nie uprawia czynie żadnego sportu. Chciałby móc śledzić na bierząco Ligę Mistrzów i mieć dostęp do wyników by móc tworzyć proste symulacje awansów drużyn. Jego jedynym kanałem jest mobile.
Tak zbudowana historia powinna być jednak delikatnie ubrana w przymiotniki morfologiczne, gdyż dzięki temu obraz Janusza staje się bardziej kompletny. Teraz, ilekroć narysujesz prosty piktogram Janusza, twoi odbiorcy natychmiast przywołają z pamięci jego, zainteresowania, potrzeby i sposób w jaki zdobywa informacje.
Dostrzegasz teraz siłę obrazowania prezentacji?
Zacznij już teraz, a błyskawicznie przekonasz się jak wysoce efektywną metodą operujesz. Stosuj ciągi myślowe, zakreślenia, strzałki do zobrazowania co z czego wynika. Operuj obrazem jako ilustracją kluczowych elementów Twojego przekazu. Możesz także wzbogacać swoje rysunki kolorem, uważaj jednak na to i nie stosuj go jako jedynego wyróżnika. Czy wiesz, że aż 8% mężczyzn i 0,5% kobiet ma zaburzenia w poprawnym widzeniu kolorów? Daltoniści widzą kolory inaczej, niektórych nie widzą wcale, lub ich nie odróżniają. Dbając o komfort rozumienia wszystkich odbiorców, dbasz o wysoką jakość komunikacji, która trafia szeroko i bez przeszkód. Zagadnienie dostępności, to jednak temat na osobny artykuł.