Jaki rodzaj badań wybrać? Czym się między sobą różnią? Kiedy je stosować? Bardzo ważną rolę w projektowaniu produktów cyfrowych odgrywają badania. Są one niezbędne, aby dobrze zdefiniować potrzeby użytkownika i w odpowiedni sposób rozwiązać jego problemy. Jednak nie zawsze taki sam rodzaj badań może zostać wszędzie wykorzystany.
To w jaki sposób będziemy badać dany produkt zależy od jego specyfiki, ilości danych, fazy w jakim się znajduje, budżetu przeznaczonego na badania oraz wielu, wielu innych czynników biznesowych, które zawsze należy brać pod uwagę.
Pierwsza fazą każdego projektu jest dokładne poznanie użytkownika i jego faktycznych potrzeb, aby odpowiednio zdiagnozować, a później rozwiązać problemy na które napotyka w kontakcie z produktem. Stąd potrzeba przeprowadzania badań – aby zrozumieć zachowania i opracować zalecenia, ostatecznie tworząc najbardziej optymalne rozwiązania.
Rodzaje badań
Metody badawcze dzielą się na ilościowe oraz jakościowe. W zależności od projektu, nad którym pracujemy powinniśmy wybrać odpowiednią metodę. Wybór ten będzie zależał od tego jakie pytania sobie stawiamy, czego oczekują od nas interesariusze, jaka jest wielkość naszej próby, jak duże mamy fundusze czy tego, ile mamy czasu na przeprowadzenie badań.
Badania ilościowe
Badania ilościowe stosujemy, gdy jednoznacznie możemy coś zmierzyć lub mamy do czynienia z obiektywnymi informacjami. Ich wyniki są zazwyczaj bardzo trafne – to namacalne dane. Badania te pomagają projektantom zdobyć wiedzę na temat tego na jakich urządzeniach użytkownicy najczęściej korzystają z aplikacji, ile czasu spędzają na stronie czy na jaką wartość robią zakupy w danym sklepie. Pozwalają też obliczyć współczynnik konwersji czy odrzuceń, co jest bardzo ważne dla biznesu. Kiedy należy stosować badania ilościowe? Gdy mamy do przebadania dużą grupę użytkowników, musimy zaprezentować solidne, niepodważalne dane czy oczekujemy konkretnej odpowiedzi.
Rodzaje metod badawczych
Istnieje wiele metod przeprowadzania badań ilościowych. Ich wybór zależy przede wszystkim od danej sytuacji oraz tego co, chcemy osiągnąć.
Testy A/B. Używamy ich, gdy głównym celem projektu jest wysoka konwersja lub mamy inny, wyraźnie określony miernik sukcesu. Są one również przydatne przy stałej współpracy z projektantami czy na stronach, które często ulegają zmianie, np. ciągle pojawiają się na nich nowe oferty czy promocje. Testowany tutaj jest zazwyczaj jeden, wybrany element strony, np. kolor przycisku czy usytuowanie obiektu na stronie.
Eyetracking. Polega na rejestrowaniu za pomocą kamery wzroku badanego – tego jak wędruje on po stronie, na czym skupia swoją uwagę, a co kompletnie pomija. Po zbadaniu kilku osób możemy na ich podstawie wykonać mapę cieplną, która skupia na jednym obrazie wyniki wszystkich badanych, dając nam namacalne dane o sposobie przeglądania naszej strony lub aplikacji przez użytkowników. Obecnie liderem rynku jest firma Tobii, z której eyetrackera korzystamy w Akademii UXUI podczas szkolenia UX DEEP!
Analiza danych. Metoda ta jest bardzo często stosowana ze względu na łatwość uzyskania dostępu do danych. Już same statystyki strony dają nam wiele konkretnych informacji, które odpowiednio zinterpretowane dają nam dużą wartość. Przykładowo, dane demograficzne pokazują nam jaki rodzaj użytkowników korzysta z naszego produktu. Są one szalenia ważne, gdy kierujemy nasz produkt do danej grupy odbiorczej.
Badania jakościowe
Badania jakościowe pomogą nam uzyskać odpowiedzi na pytania: dlaczego? jak? w jaki sposób? po co? . Posługujemy się nimi, gdy chcemy poznać subiektywny punkt widzenia danego użytkownika, zrozumieć jego drogę, doświadczenia i historię. Ich celem nie jest zdobycie jak największej ilości danych, ale poznanie pragnień i motywacji użytkownika, zrozumienie jego problemów, co pozwala na ich sprawne rozwiązanie. Te badania świetnie się sprawdzają, gdy mamy do czynienia z małą ilością osób lub gdy chcemy wprowadzić na rynek nowy produkt, a brakuje nam danych ilościowych.
Rodzaje metod jakościowych
Indywidualne wywiady. Polegają na rozmowie moderatora z badanym opierającej się o wcześniej przygotowany scenariusz. Taki wywiad pozwala na dogłębne poznanie potrzeb i problemów użytkownika. Badacz zadaje pytania otwarte i dopytuje badanego, tak aby otrzymać jak najwięcej przydatnych informacji.
Grupy fokusowe (zogniskowany wywiad grupowy). Podczas takich badań moderator aktywnie zadaje pytania uczestnikom starając się poznać ich motywacje i emocje. Polegają one na interakcji i wymianie poglądów uczestników, a także na swobodnej dyskusji nadzorowanej przez moderatora.
Badania kontekstowe. Polegają natomiast na biernym przyglądaniu się temu, jak dany użytkownik korzysta z naszego produktu na co dzień, w swoim środowisku. Gdy masz za zadanie zaprojektować nowy system obsługi zamówień w restauracji, udaj się na miejsce i obserwuj przez kilka godzin prace kelnerów i kucharzy, to jak komunikują się ze sobą, co stwarza im najwięcej problemów, tak żeby potem zaprojektować najbardziej optymalne rozwiązanie.